En kostymklädd man i stadsmiljö med en mobiltelefon i handen kollar åt höger.

Så väljer du rätt mobilabonnemang

Det är lätt att hänga upp sig på kostnad och datamängd när du ska välja mobilabonnemang – men pris per GB säger inte nödvändigtvis allt. Här förklarar vi vad du bör tänka på när du ska välja mobilabonnemang.

Bild på Victor Horn

Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Senast uppdaterad: 16.12.21

I dag inkluderar de flesta mobiloperatörer fria samtal och fria sms/mms i sina mobilabonnemang. När du ska hitta rätt abonnemang är det därför lätt hänt att stirra sig blind på månadskostnad och datamängd. Men glöm inte att även ta hänsyn till nedanstående faktorer.

 

Detta bör du tänka på
  1. Datamängd
  2. Dolda kostnader
  3. Täckning
  4. Mobilanvändning utomlands
  5. Extratjänster
  6. Familjeabonnemang
  7. Kundservice

1. Hur stor datamängd behöver du egentligen?

Många vill gärna ha största möjliga datamängd. Obegränsad surf låter som en bra uppgörelse. Men du behöver inte nödvändigtvis så mycket data som möjligt.

I stället för att betala dyra pengar för data du inte behöver bör du undersöka hur mycket data du faktiskt använder.

Om du streamar film och serier på bussen eller i stugan kan din mobildata försvinna snabbt. Din datamängd kan också användas upp snabbt om du brukar surfa på sociala medier i flera timmar.

Om du i stället spenderar mest tid hemma och på jobbet eller i skolan med tillgång till wifi, är en stor datamängd inte ett måste.

Du kan enkelt kolla hur mycket data du faktiskt använder inne på din mobils inställningar. Alternativt kan du se hur mycket data du har använt de senaste månaderna på dina gamla fakturor.

Om du ofta fyller på med extra surf är det en god indiaktor på att du behöver större datamängd i ditt abonnemang.

2. Dolda kostnader

Innan du bestämmer dig för ett abonnemang bör du komma ihåg att titta på så kallade dolda kostnader.

Vad händer till exempel om du överstiger din datamängd? Då kan operatören spärra eller begränsa din surfhastighet till närmast obrukbar hastighet. Då blir du mer eller mindre tvungen att köpa extra data om du vill fortsätta surfa.

Extra funktionalitet som datasim/datakort, tvillingkort och liknande varierar också i pris mellan de olika operatörerna. Om du har behov för extra datakort elller extra simkort bör du kolla vad detta kostar hos operatörerna innan du bestämmer dig.

En dold kostnad som är lätt att undvika, men som kan dyka upp om du inte är uppmärksam, är fakturaavgift. En fakturaavgift kan snabbt slopa prisskillnaden mellan två abonnemang. Välj e-faktura eller autogiro för att vara säker på att du inte får en fakturaavgift.

3. Bästa möjliga täckning där du bor

Det finns i dag fem huvudsakliga mobilnät i Sverige som tillhör operatörerna Tele2, Telenor, Telia, Tre och Teracom Mobil. De andra operatörerna i Sverige hyr in sig på något av dessa mobilnät.

Samtliga av dessa nätägare erbjuder telefoni, förutom Teracom Mobil som enbart erbjuder mobilt bredband.

Den mobiltäckning du får beror på vilket mobilnät du är uppkopplad mot (vilket i sin tur beror på vilken operatör du har valt) och hur utbyggt nätet är där du befinner dig.

Skillnaderna mellan de olika mobilnäten var större förr, men du kan fortfarande uppleva lokala skillnader. Om du har möjlighet bör du därför testa täckningen där du bor och befinner dig mest. Då kan du vara säkekr på att du får tillräckligt god täckning.

4. Mobilanvändning utomlands

Roam like at home-regelverket har gjort mobilanvändning inom EU/EES mycket enklare, men utöver detta är det i regel stora skillnader på operatörernas priser utomlands.

Vissa operatörer erbjuder tjänster för utlandsresor, så att du kan ringa, sms:a och mms:a utomlands under en särskild period utan att oroa dig för höga kostnader. En viss datamängd att surfa för brukar även ingå. Om detta intresserar dig bör du undersöka vilken operatör som har bäst villkor för de områden du kommer att resa mest i.

Det är ofta även möjligt att köpa datapaket eller surfpaket utomlands. Det blir i regel bliiligare än att betala per megabyte.

5. Extratjänster

För att särskilja sig från konkurrentar lockar mobiloperatörer ofta med extratjänster och tilläggstjänster. Vissa operatörer erbjuder fri surf i sociala medier, låter dig spara oanvänd surf från en månad till nästa eller streama musik utan att använda surf.

Fri streaming av musik utan extra kostnad kan vara användbart för många, men observera vilka tredjepartstjänster som stöttas av denna tjänst.

Andra operatörer erbjuder gratis molnlagring. Det kan vara praktiskt i många situationer, men kom ihåg att du förlorar din molnlagring om du skulle byta operatör. Då är det bättre att använda en dedikerad molnlagringstjänst som fungerar på olika enheter och är oberoende av din mobiloperatör.

6. Familjeabonnemang

Om du samlar flera mobilabonnemang i ett så kallat familjeabonnemang eller huvudabonnemang kan vissa operatörer erbjuda rabatterade priser.

Då brukar alla mobilräkningar samlas på en faktura. För en familj där en person oavsett betalar för alla blir detta alterantiv ett enklare sätt att få en översikt över familjens kostnader och surf.

7. Kundservice

Innan du bestämmer dig för ett mobilabonnemang kan det vara smart att undersöka hur bra kundservicen är. En bra kundservice kan vara guld värd om något oväntat skulle ske.

En god indikator på en operatörs kundservice är att se på hur nöjda tidigare och existerande kunder är. Detta kan du enkelt kolla upp via Svenskt Kvalitetsindex årliga kundnöjdhetsundersökningar i telekombranschen.